31 maj, 2017

Skäms på er!


Jag läste en artikel på Sveriges radios hemsida som gjorde mig minst sagt förbannad.


 

Personer med hemtjänst har alltså i vissa kommuner rätt att välja bort att utlandsfödda personer kommer till dem som hemtjänst. Hur kan det vara möjligt 2017? Jag trodde någonstans att vi hade kommit längre, det verkar ha varit oerhört naivt av mig. Jag har läst diverse kommentarer om detta på direkt på Sveriges radios hemsida och på sociala medier och många försvarar det med att det beror på språkbarriärer. Men om det vore det som var problemet så skulle man inte diskriminera utlandsfödda som hel grupp utan dem som bryter. Det står faktiskt inte att man inte vill ha någon som inte kan svenska, det står att man inte vill ha någon som inte är svensk. Det är ändå stor skillnad på att ha svårt att förstå någon och bara inte vilja ha någon med ursprung i ett annat land. Jag kan ha viss förståelse för att man kan ha svårt att förstå invandrare ibland, men de flesta som jag kommit i kontakt med har varit väldigt bra på svenska och inte det minsta svåra att förstå. Och resterande försöker faktiskt lära sig och att komma ut i samhället och jobba är väl ett ypperligt tillfälle att lära sig på. Dessutom så kan det ibland vara extremt svårt att förstå exempelvis skåningar och de verkar ingen ha något problem med. Det är bara svepskäl i mina ögon.

 

Jag blir så förbannad på kommuner (och andra arbetsplatser) som accepterar denna rasism, för det är vad det handlar om. Någon av kommunerna anställde ju inte ens utlandsfödda för att de som köper hemtjänsten vägrar släppa in dem. Jag kan tycka lite att antingen så får du hemtjänst med de anställda som finns eller så får du det inte. Så länge det inte finns specifika allergier som kan göra klienterna sjuka så ser jag ingen anledning alls till att de ska kunna ställa ett sånt krav. Jag hoppas att de straffas för diskriminering, för så får man bara inte göra. Punkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar