23 september, 2009

Aktiv dödshjälp - rätt eller fel?

Läste i tidningen att aktiv dödshjälp ska införas i Storbritannien enligt deras riksåklagare, de ahde frågat ett antal människor om det borde tillåtas i Sverige också. Märkligt nog var de flesta positiva till det. En enda av de tillfrågade var negativ, han ifrågasatte vem som skulle få lov att fatta beslutet om det var dags att döda en person.

De flesta tyckte att det var bra för att man ska slippa lida, visst det är väl bra, men chansen att man blir bra igen då? Var det ingen som tänkte på det? Och ännu viktigare, vem ska hjälpa människan att dö? Vem ska döda? Det jobbet skulle inte jag vilja ha i alla fall. Man måste sakna ett samvete om man kan leva med att man medvetet har dödat en människa eller åtminstone så är det ett allvarligt fel. Jag vet inte om jag vill att det ska tillåtas eller inte, kluven av det faktum att jag inte tycker att människor ska behöva lida i onödan och att jag inte tycker att det är rätt att döda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar