19 september, 2009

Gill Fielding är min nya idol!

Ibland stöter man på ett eller annat vis på en människa som förändrar ens liv, idag har jag sett en person på tv som förändrade mina tankar och som imponerade djupt på mig, jag vågade knappt ens lämna tv:n när det var reklampaus. Tänk om jag skulle komma för sent tillbaka och missa en sekund. Det skulle inte gå för sig.

Programmet hette The secret millionaire och personen som imponerade på mig var finansexperten Gill Fielding, kvinnan är helt otrolig. Hon växte upp i helt fel del av London, den fattigare delen, var man född där var ens chanser i princip obefintliga att komma någonstans i livet. Men hon hade lyckats, tyvärr missade jag början på programmet så jag vet inte om hon berättade hur hon hade burit sig åt. Men klart stod i alla fall att numera hade hon drygt 15 000 000 pund. Hennes barn kunde välja och vraka i livet och varje vecka la hon ut ca 20 000 pund på småsaker. Det är inte så lite det.

Nu hade hon bestämt sig för att hon ville besöka sin barndoms kvarter och ge tillbaka lite, så hon tog ett jobb som servitris och började prata med den lokala befolkningen för att hitta personer som behövde hjälp. Hon letade runt och ställde upp som volontär på flera olika projekt. Till slut så bestämde hon sig för att hjälpa ett par som drev en dansskola genom att finansiera skolan under ett år och dessutom ge dem ett startkapital som om den förvaltades rätt skulle kunna räcka resten av deras liv.

Hon valde att hjälpa en liten flicka på 11 år vars högsta dröm var att dansa och gå på scenskola, men vars mamma var ensamstående och inte har råd att låta dottern som var en stor talang göra detta. Hon lovade att betala flickans danslektioner, scenskola, danskläder och dansskor fram till hon blir 16 år.

Till sist hjälpte hon också en kvinna som hade det dåligt ställt men som ägnade all sin energi åt att hjälpa ensamstående föräldrar, hon bodde med sin man och sina två barn (ett tredje var på gång) hos någon av deras föräldrar, jag minns inte vem. Så hon gav kvinnan 5000 pund för att hjälpa föräldrarna, den summan räckte för att hjälpa 70 personer, hon gav företaget en ny dator med all mjukvara som kunde behövas, och sist så köpte hon ett hus för 80 000 pund till den lilla familjen så de skulle slippa trängas i trerummaren. En och annan tår trillade på min kind när jag såg deras otroliga glädje. Programmet berörde verkligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar