19 november, 2009

Baka, baka liten kaka...

Jag har ett litet tips till alla som bakar, som vanligt så har jag lärt mig av mitt eget misstag, jag önskar verkligen att jag hade lärt mig av någon annans misstag. Jag tänkte jag skulle baka något att bjuda på imorgon. Det är ju en bra idé och det brukar bli populärt. Det blev mormors sockerkaka, världens godaste om man inte gör det lilla misstag jag gjorde.

Först så insåg jag att i receptet står det att vissa saker ska mätas i koppar, jag har inga klassiska kaffekoppar, så jag ringde mamma som fick mäta, det blev ungefär 1,25 dl kan jag ju säga ifall någon undrar. Jag lyckades göra allt samtidigt som jag pratade i telefon utom att smöra och bröa formen, men det löste sig med och jag ställde in kakan i ugnen och allt var frid och fröjd. Jag insåg då till att börja med att i receptet var det inte angivet hur länge kakan skulle vara inne i ugnen, men på mammas tips kollade jag i kokboken och jämförde med liknande kakor. Lätt och bra, problemet var bara att när jag efter ungefär en halvtimme kollade på kakan var den svart ovanpå.

Jag tog ut den fort och insåg att jag glömt ställa om ugnen från "Snabb" till normal, men kakan var perfekt inuti måste jag medge. Jag har ju självklart provsmakat i alla fall. Men tipset är i alla fall att kolla ugnen noga så den är rätt inställd innan man ställer in kakan. Om jag hinner och orkar så får jag baka en ny kaka imorgon.

2 kommentarer:

  1. När jag var liten och mamma bakade sockerkaka, så kollade hon om den var färdiggräddad genom att sticka ner en tändsticka i den. Om smeten fastnade på tändstickan så var den inte klar :)

    SvaraRadera
  2. Jag brukar göra det med en potatissticka, men när jag skulle kolla var den ju redan svart, tack för tipset ändå :)

    SvaraRadera