20 februari, 2010

Snökaos

Än en gång förundras jag över hur stora delar av Sverige kan lamslås av att det blir en riktigt vinter, visst är det ganska extrema snöförhållanden och jag kan förstå att tåg och bussar ställs in. Den här gången tänkte jag inte så mycket på det, utan mer på alla rapporter om tak som rasar in, däribland på Vänersborgs arena, den var ju ganska ny.

Jag funderar lite på hur man tänker när man bygger i ett land där man vet att risken att det kommer snö finns och det händer att det kommer stora mängder snö även om det inte händer ofta. Då borde man ju veta bättre än att ha platta tak på byggnader. Men jag antar att den här vinterna kommer göra oss den erfarenheten rikare, jag hoppas det i alla fall.

Dessutom så är det slut på skyfflar över allt, pappa var inte allt för glad över att hans gick sönder, men med tanke på hur flitig han är på att skotta så fort det kommer snö så är det garanterat utsliten. Saltet är det inte bättre med, det är på väg att ta slut det också. Beredskapen är inte den bästa direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar