20 februari, 2010

Melodifestivalen, deltävling 3, Göteborg

Då var det dags för Melidofestivalen att inta Göteborg. Inte helt oväntat så ser man på vissa ställen tomma stolar, snöandet påverkar till och med Melodifestivalen. Christines parodi på Sex and the city är klockren, hon liknar verkligen Carrie i introt till serien. Kul med Måns göteborgs-vits, inte så mycket Göteborg alls, skåningar förstår sig nog inte på göteborgshumor.

Första bidraget, Headlines, Alcazar. De brukar ju bjuda på bra bidrag, jag hoppas samma sak gäller idag. Låten börjar ovanligt lugnt för att vara Alcazar, men det ordnar snart upp sig. Men de är inte riktigt i sin vanliga form, till skillnade från de tidigare bidragen känns låten lite lågmäld nästan, trots sitt tempo, det är liksom inte samma styrka i sången och refrängen är inte lika trallvändlig som den brukar vara. Jag tror säkert den går vidare, men jag hoppas innerligt att det kommer bättre låtar senare.

Andra bidraget, Tonight, Johannes Bah Kuhnke. Det är många okända artister i år och det här är ännu en. Lite tråkig inledninge, men rytmen känns ändå lite inbjudande, tyvärre så känns sången lite ryckig. Refrängen låter som hämtad direkt ur en musikal. Den här lär inte leva länge. Det känns dessutom helt fel att killen står på knä på scenen och rör sig som om det vore Final countdown eller något, nej, den här gillade jag inte.

Tredje bidraget, Doctor doctor, Elin Lanto. Jag har gillat hennes tidigare låtar och den börjar lovande även om provdockorna på scenen ser lite underliga ut. Det här är det första bidraget som det är lite styrka i, jag tror dock inte att vi ska skicka den till Oslo, för där lär den vara chanslös. Än så länge tycker jag inte att det har varit några bra bidrag.

Fjärde bidraget, Hur kan jag tro på kärlek?, Erik Linder. Den här låten vill jag tro att den är bra, Kenneth Gärdestad ligger bakom den och det ger ett visst hopp. Sångaren där emot är okänd för mig, tydligen har han varit med i Talang 2009. Kanske inte helt otippat att jag gillar låten direkt, det påminner om Teds låtar men i en modernare tappning. Däremot brukar jag inte vilja att ballader ska vinna, men med tanke på de låtar som varit innan, så känns den här som en klar vinnare.

Femte bidraget, Yeba, Getty Domein. Jag vill inte döma en låt innan den börjar, men jag hoppas den här kommer sist, jag är emot låtar som sjöngs på språk som ingen förstår i Melodifestivalen. Han sjunger på lingala, jag vill förstå vad som sjöngs, han kan ju sjunga vad han vill utan att någon vet. Jag tyckte mig ana hans namn i låten, kan ha misstagit mig dock. Snyggt nummer och bra röst hjälper inte, jag vill inte att den här ska vinna. Vill man inte sjunga på svenska kan man väl i alla fall välja engelska, på sin höjd något av de andra större europeiska språken som franska, spanska, tyska eller italienska.

Sjätte bidraget, Kom, Timoteij. Helt okända, igen! Ett band från Skara och det hörs verkligen när de pratar. Tjejerna kommer in med varsitt instrument, men tyvärr så hörs knappt den ena tjejen, de borde verkligen höja hennes mikrofon. Bra låt, lätt refräng, påminner lite om Sareks stuk, men det är ingen nackdel. Jag hoppas den här går vidare. Speciellt gillar jag trummorna och fiolen.

Sjunde bidraget, You're out of my life, Darin. Jag brukar gilla Darin, så jag hoppas lite på den här. I första versen kände jag att jag kommer nog gilla låten när jag hört den några gånger, men i refrängen ångrar jag mig lite. Jag känner att refrängen hade förtjänat bättre verser, texten är okej, men den hade behövt ett bättre flyt. Men flickidol som han är så kommer han säkert undan med det och går garanterat vidare.

Åttonde bidraget, Heaven or Hell, Crucified Barbara. Ett hårdrocksband, och eftersom det inte riktigt är min genre känner jag inte till dem. Men jag gillar den, sångerskan är väldigt bra. Kanske fel forum, men med tanke på den övriga konkurrensen så får de gärna gå till Andra chansen för min del.

I första omgången så tror jag att Johannes och Getty åker ut, men frågan är vem eller vilka som gör dem sällskap? Känns som att Timoteij ligger i riskzonen, men jag hoppas verkligen att de klarar sig. Annars tycker jag att det har varit betydligt sämre låtar idag än de andra gångerna.

I mellanakten är Dolph tillbaka med "Lisbeth Salander" som inte vet hur hon ska säga vem som är hotet mot Melodifestivalen, helt enkelt för att hon inte vet hur man uttalar det, rätt kul skämt, så går det när man heter något så ovanligt som Horace. Även Björn Ranelid fick sig en snabb parodi, bra tycker jag, för jag kan inte med honom. Bra underhållning tycker jag.

Nu kommer resultatet från första omgången, spännande. De som går vidare är Crucified Barbara, Timoteij, Alcazar, Darin och Erik Linder, så bra, alla de jag tyckte bäst om är med. Direkt till finalen går Timoteij, gott! Snacka om att min oro för att de skulle åka ut var helt fel. Tjejen som sjunger det mesta kan knappt sjunga nu, jag gissar att hon är enormt glad.

Av de som är kvar nu så hoppas jag att Erik Linder kniper den andra finalplatsen, de andra 3 kan få slåss om saken. Det bryr jag mig inte så mycket om vilka som går till Andra chansen i det här fallet, kanske att jag hoppas lite mer på Darin än de andra.

I sista pausen så får vi se Blue Man Group, ska bli intressant, humor utan ett ord, musik utan instrument, i detta fallet använder de plaströr, sedan trummor med färg på. Var inte så bra som jag väntade mig, men rätt bra ändå. De får rätt många pikar i form av kopplingar till smurfarna, Avatar och alliansen. Men nu är det dags för det viktigaste, resultatet.

Till Andra chansen går Crucified Barbara, tyvärr åker Erik Linder ut, det var ju synd, jag gillade hans låt. Vem ska till final av Darin och Alcazar? Det blir Darin, Alcazar kommer tillbaka till Andra chansen.

Efter 3 deltävlingar har jag 3 favoriter, en från varje deltävling, Salem al Fakir, Erik Saade och Timoteij. Om en vecka får vi veta vad sista deltävlingen bjuder på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar