03 mars, 2016

Man vet att man är från landet när...

Jag åkte bil med en kollega idag, vi pratade om lite av varje, jag berättade om mina planer på framtida boende och började diskutera ett område som vi båda känner till väl. Jag nämnde att jag varit på visning där i höstas, men att lägenheten hade utsikt mot fel håll och att det lät väldigt mycket från stora vägen. Nej, den heter inte stora vägen, den heter Torsbyvägen. 

En tanke slog mig då och jag ventilerade den direkt. Det måste vara ett tydligt tecken på att man år från landet när man säger "stora vägen" och förväntar sig att alla vet vad man menar. Han höll med och menade att det tyder på att det bara finns en större väg i närheten. Jag har aldrig funderat över att det vore något konstigt med detta. Ända sedan jag var liten har detta varit ett vedertaget uttryck och "ni får inte gå över stora vägen själva" var en glasklar förmaning som jag, min syster och alla våra vänner var införstådda med. 

Jag och kollegan började diskutera definitionen av stora vägen, jag var inne på att det nog var hastighetsrelaterat, 70 km eller högre, dock ej motorväg, det kallade vi för motorvägen som normalt folk. Men nu när jag tänker på det så var det ju 50 en bit på stora vägen i närheten av vårt hus. Visst är det märkligt det där med uttryck som är självklara tills man möter någon som inte är uppvuxen i samma område som påtalar det. Jag gick på gymnasiet första gången någon reagerade över att jag sa simbad och fick höra att simhall eller badhus är rätt term. Gissa om jag blev glad när jag kunde visa upp en vägskylt med texten "simbad". Skönt att åtminstone lokalbefolkningen förstår mig när jag pratar ibland. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar