27 september, 2017

Behöver andrum


Idag är en sån där dag då jag helst hade stannat hemma och sovit hela dagen. Jag har haft lite väl mycket att göra från förra veckan, med lite för många kvälls- och helgaktiviteter. Det är ju ett lyxproblem att många vill umgås med en, helt klart. Men jag börjar känna att batterierna börjar ta slut. Innan dess var det mycket med bokslut på jobbet, så nu har jag kört i fulltempo nästan all vaken tid i drygt 3 veckors tid och det börjar ta ut sin rätt. Jag är nu halvvägs genom den här perioden med massor av saker inplanerade och funderar lite på hur jag ska orka egentligen. På lördag ska jag på spa, normalt en aktivitet som känns jättekul och härlig, men just nu så känner jag att jag hellre hade varit hemma och bara varit. Jag skulle tippa på att det går över när jag väl är där, men hela min kropp skriker efter vila.

 

Ibland så gör det inget att det bara är roliga saker inplanerade, det tär ändå på krafterna. Igår var jag hemma i en halvtimme efter jobbet innan kören, efter kören hade jag en halvtimme till läggdags, jag tänjde på läggdags ytterligare en timme för att jag kände att jag behövde varva ner, men det straffar ju sig idag när man känner tydligt att jag borde sovit. Jag har ändå sovit kanske 7-7,5 timmar och borde inte vara så trött, men det är jag i alla fall.

 

Jag börjar få lite svårt att hinna med träningen mellan alla varv, den här veckan blir det fredag och förhoppningsvis söndag, men jag alla andra kvällar och dagar är bokade, så det finns inte tillstymmelse till att hinna med. Nu känns det som att jag klagar över att jag är bokad på roligheter. Jag vill inte avboka någon av dem för jag ser fram emot alla på olika sätt (utom möjligen träningen, men jag saknar det även om jag vet att det är superjobbigt när jag är på löparbandet). Jag skulle inte vilja vara utan dagens aw med gamla kollegor, morgondagens middag med en kompis, gårdagens körsång, måndagens dejt, lördagens spa, nästa veckas körsång, aw, dejter, middag och bio eller 2 aw, körsång och en släkthappening med bowling och middag veckan därpå. Men jag längtar ändå till veckan därefter när det verkar lugna ner sig lite. Jag ser verkligen fram emot att bara få vara en helg och ta hand om mig själv. Jag gillar att ha saker att göra, men jag behöver också andrum och det är så viktigt att ta hand om sig själv också för att man ska orka vara sitt vanliga glada jag när man träffar folk.

 

Jag skulle behöva en semester tror jag. Har eventuellt en på gång, men det är lite oklart när den blir, men det hade varit så skönt att åka bort en vecka med A och bara sola och bada. Vi har handarbete som gemensamt intresse och tänkte att vi kunde ta med oss våra stickningar och bara njuta. Inga måsten och inga särskilda planer. Enda syftet skulle vara att få lite sol och vila lite.

 

Just nu är det ändå ganska lugnt på jobbet som tur är, men jag var lite lätt stressad igår trots det. Jag skulle presentera bokslutet tillsammans med en kollega och hon var sjuk dagen innan. Jag var så stressad över att behöva improvisera ihop hennes delar lite att jag höll på att få ett nervsammanbrott på morgonen. Gissa om jag blev glad när hon dök upp sen och jag kunde slappna av och fokusera på mitt eget. Efteråt fick vi öva oss på brandsläckning, jättekul att få använda en brandsläckare och prova att släcka en brand i kläder på en docka med brandfilt. Förstår inte att jag levt i 30 år utan att lära mig ordentligt hur en brandsläckare fungerar, hur man släcker en person som brinner och hur snabbt en brand egentligen sprider sig. Sjukt lärorikt och jag rekommenderar alla att ta chansen att gå en sån utbildning om den dyker upp. Man kan aldrig lära sig för mycket om hur man förebygger och släcker eld eller räddar liv. Sen så fick jag passa på att träffa en kompis som jobbar på brandstationen också och snacka lite med henne och hennes kollegor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar