12 september, 2009

Ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden

Jag har funderat igen, den här gången över den svenska andan. Sitter och ser på reprisen av Doobidoo, de skulle sjunga låtar som hade något med Kungen att göra, Anne-Lie Rydé och Måns Zelmerlöw kommer på tanken att sjunga nationalsången, men det är nästan så att de ber om ursäkt och säger att de känner sig lite nationalistiska. Men då undrar jag, vad är det för fel på att känna sig svensk och vara stolt för det? Varför skulle man inte få sjunga sin nationalsång i tv, i en kanal som dessutom heter SVERIGES television? Jag förstår inte. Men det kanske bara är jag.

Jag är svensk och jag är stolt över det, jag gillar mitt land och tycker att man ska få hissa flaggan och sjunga nationalsången och gå i kyrkan på skolavslutningen om skolan vill det, vi är i Sverige och det är en tradition, så har man gjort länge. Så varför skulle man inte få göra det, vi tillåter utlänningar att komma hit och föra med sig sina traditioner, men vi får inte hålla våra, jag har inget emot nysvenskar eller invandrare, beroende på vad man vill kalla dem. Jag tycker snarare att det är en självklarhet att vi ska hjälpa dem som inte har det lika bra som oss.

Men jag vill inte behöva skämmas över att jag gillar mitt land för att man kan bli uppfattad som rasist. Jag är minst lika stolt över att vara svensk för att Sverige är ett land dit flyktingar kan komma och känna trygghet, för att vi tar hand om varandra genom skatter och slänger inte ut någon som behöver vård bara för att den inte kan betala. Sverige är mycket mer än flagga, nationalsång och kyrka på skolavslutningen, men bara för att vi har många invandrare tycker jag inte att man ska behöva ursäkta sig för att få sjunga "Du gamla, du fria". De är ju också svenskar och kan väl stämma in i sången istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar