18 november, 2009

Sluta pjoska!

Jag ser på Efterlyst och ännu en gång förvånas jag över det svenska rättssystemet och det på sämsta möjliga sätt. Man kan ju tycka att jag borde ha lärt mig något på de 60 högskolepoängen jag läst hittills i ämnet juridik. Jag visste ju att det svenska systemet är alldeles för snällt, då tänker jag främst på att det är alldeles för korta straff och för många som döms till vård.

Straff är inte till för att folk ska få sona sina brott i grund och botten, huvudtanken bakom straff är att det ska ha en avskräckande effekt och jag hävdar att hårdare straff skulle få färre att begå brott, det skulle bli en större uppoffring. Men nu var det ju inte straffen som var problemet den här gången.

Det jag blev förbannad på nu var att sexbrottslingar och vissa andra brottslingar sitter i särskilda "skyddsfängelser" för att de riskerar misshandel från andra fångar. Speciellt ofta skyddar man tydligen de som förgriper sig på barn för att de är mest hatade. Jag är emot våld egentligen, men när det gäller dessa brottslingar så tycker jag faktiskt att de lite får skylla sig själva, varför ska vi särbehandla dem? De är ju ännu värre än t ex inbrottstjuv, någon som begått förskingringsbrott eller andra lindrigare brott.

Jag tyckte det var lite roligt att ett gäng fångar skickade ett sms till Leif GW Persson och lät hälsa att de gärna bankade lite på en våldtäktsman, inte bara om de utnyttjat barn utan oavsett vem offren var. De gillade det inte oavsett vem som råkat illa ut.

Alla minns väl Anna Lindhs mördare, hur han kom relativt lindrigt undan, han hade ju serbiskt påbrå och var även serbisk medborgare. Under samma period gick det en serbisk kille i min parallellklass på gymnasiet, han var rätt skön. Han tog lugnt på det hela, enligt media ville mördaren bli skickad till Serbisk fängelse, men det tyckte inte den här killen var någon vidare idé, med motiveringen att där skulle de slå ihjäl honom med en gång. Då skulle han ju komma undan alldeles för lätt. Kanske är det samma med de svenska sexbrottslingarna, kanske är det bättre att de får leva med skammen, men då kan de väl åtminstone hänga ut dem i media och ett eller annat blått öga hade väl knappast skadat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar