30 november, 2009

Tentor

Glada överraskningar är det bästa man kan få en dag som denna. Jag började morgonen med att läsa lite i Ljudet av ditt hjärta men fick efter en stund för mig att det var dags att kolla om tentaresultatet var uppe än och fick det glädjande beskedet att jag nu har en tenta mindre att fundera på. Bara 4 kurser kvar att tenta i och sedan en uppsats så är jag klar med mina högskolestudier. Kan det blir bättre?

Jag pratade med ett par vänner för några dagar sedan om just tentor, en av dem är jurist, de undrade om jag gjort omtenta någon gång och när jag svarade att jag hade gjort det i en kurs undrade de om jag hade "blankat". Jag förstod ingenting, men tydligen är det ett relativt vanligt fenomen som innebär att studenter medvetet missar poäng genom att inte skriva något för att bli underkända om de känner att de inte kan få maxpoäng, speciellt på juristlinjen eftersom det krävs extremt bra resultat för att få sitta som notarie i domstolar.

Jag blev väldigt förvånad för jag hade aldrig hört talas om detta. Själv skulle jag aldrig komma på tanken, jag vill ju inte göra omtentor i onödan bara för att jag inte skulle kunna få alla poäng. Man vill ju göra så lite tentor som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar