01 december, 2009

1 december

Idag är det första december och solen skiner som om det vore första mars istället. Men med tanke på hur regning november har varit så ska jag väl inte klaga när vi väl har sol även om lite julstämning hade varit att önska.

December för med sig en hel del trevligheter, jag är däremot lite fundersam, för redan nu har jag två inbjudningar till festligheter på juldagen. I min familj har vi alltid firat jul med familjen och släkten, då menar jag hela julen från julafton till och med annandagen, därför förvånade det mig när jag insåg att det är vanligt att festa på juldagen.

För mig har juldagen alltid varit dagen då vi träffar pappas sida och äter ett klassiskt bohuslänskt julbord och umgås till mitt i natten. För er som inte vet vad ett klassiskt bohuslänskt julbord innebär så börjar man med sill och tillbehör, därefter ett vanligt svenskt julbord, efter det kalkonmiddag, sedan ris à la malta med saftsås och sist fika med pepparkakor och annat som hör julen till. Det tar med andra ord ett par timmar bara att äta och efter det vill man ju prata med kusinerna och alla fastrar och bara njuta.

Idag blir det till att jobba ett kvällspass för ovanlighetens skull, vi har julklappskväll för speciella kunder som har förköpt biljetter, så jag börjar kl 17 och slutar kl 21 eller när kunderna har gått hem, så jag har ingen aning om när jag kommer hem. Men det ska bli kul, jag hoppas att det blir mycket att göra. Innan dess ska jag nog se om jag inte kan hitta en sista julklapp till pappa, sedan är det bara Lina, Åsa och Ida kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar