01 december, 2009

Generation fett

Reklamen för Generation fett går med jämna mellanrum på TV3, själv vägrar jag titta på programmet, för jag vägrar bli en del av den generationen. Många saker sägs om vår generation, den feta, lata, moderna generationen som inte lär sig något utan tar reda på allt genom internet med föräldrar som curlar oss. Vilka är det som säger detta då? Jo, de som är äldre än oss, vad är det som gör att de har rätt att döma oss? Om vi inte är lika bra som dem så är det ju trots allt de som har fungerat som förebilder och som har uppfostrat oss.

Men just det där med generation fett gäller inte bara oss som är födda på 80-talet i alla fall, det sträcker sig både uppåt och nedåt i åldrarna, samhället idag gör det alldeles för lätt att vara lat och äta onyttigt, det är enklare än att vara nyttig. Med andra ord är det upp till oss som individer att vägra bli en del av den generationen. Inspirerad av hälsoprogrammen och skrämd av program om människor som är så feta att man knappt trodde det var möjligt så borde man kunna hitta motivation till att göra något åt sin situation.

Jag är fullt medveten om att alla har olika förutsättningar, jag har en syster som kan stoppa i sig vad helst hon önskar utan att gå upp i vikt, medan jag får kämpa lite. Men man får väl göra det bästa av sin situation precis som med allt annat i livet. Så för min del har jag kört ett pass body combat idag och planerar att göra det imorgon igen. Hälsa here I come!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar