22 december, 2009

Dessa kommentarer

Vilken dag, massa konstiga kunder och kommentarer. En kund tyckte att hon inte skulle behöva stå i kö bakom de som ville ha saker inslagna, många ångrade köp och en hel del väldigt underliga frågor om böcker. En kund ville ha med mig hem, han tycket att jag kunde slå in hans julklappar hemma så skulle han spara massa tid. Men dagens 4 absolut bästa kommentarer var i alla fall:

Litet barn tittar på sin pappas körkort och brister häpet ut: "Men pappa, det är ju du på bilden!"

En kille på ca 10 år: "Kan du hjälpa mig, jag ska köpa en bok i julklapp till min syster, hon är 18, det ska vara en rolig bok."
Jag: "Läser hon mycket?"
Killen tvekar lite men säger sedan: "Det vet jag inte, men hon kan läsa!"

I snabbkassan är det ingen paketinslagning och när Christina ska upplysa kunderna om detta ropar hon: "Om det är någon som inte vill ha kvitto så går det bra här!"

Bodil är vårat original, alla som jobbar i Kungälv har säkerligen stött på henne och alla som bor eller rör sig i Kungälv vet säkert vem hon är när de ser henne. Hon gick hur som helst fram till Marcus i kassan och sa: "Är du här nu igen, har du ingen annanstans du kan ta vägen?"

Jag fick jobba hårt för att hålla mig för skratt varje gång, speciellt åt Bodils kommentar.

Morfars syster har varit inne och hennes smått underliga och skojfriske man, det var intressant, sedan har 2 andra bekanta varit inne, varav en är mamma till Johan som var min bästa kompis när jag var typ 3-4 år. Men roligaste besöket var ändå Sören Olsson och Anders Jacobsson, ett par av mina absoluta favoriter när det gäller författare, jag läste Sune och Bert hur många gånger som helst när jag var yngre och jag testade också Emanuel när jag blev lite äldre.

De var inte direkt som andra författare som signerar, den största skillnaden var att de inte satt tysta vid sitt lilla bord, när jag sprang förbi så frågade Anders om jag kom dit för att sjunga för dem och han bad en liten tjej hälsa till tomten att han hade varit snäll så att han skulle få julklappar. Hur kul som helst. Jag har lyssnat på dem förut på bokmässan och att frå träffa dem var hur kul som helst. Igår hade vi också kändisbesök, fast som kund denna gången. Björn Gustafsson kom in, jag vet vad han ska ge bort i julklapp.

Jag skulle be om legitimation på en tjej och när jag kollade på hennes pass och skulle jämföra med kortet insåg jag att jag inte kunde läsa namnet på hennes kort, det var på kinesiska och i passet stod det på engelska, hon pratade dock svenska. Hon signerade till och med på kinesiska, det var första gången jag var med om det. Det har varit händelserika dagar i lilla Kungälv, ibland är det verkligen roligt att jobba.

Nu måste jag fortsätta packa, jag har redan diskat, packat ner julklapparna, tvättmaskinen är i full gång, nu återstår det bara att packa lite kläder och annat jag behöver under julen hos familjen och hänga tvätten. Imorgon åker jag hem till dem för att fira jul. Det ska bli skönt att komma hem och få bli bortskämd några dagar med färdig mat när man kommer hem och mamma som kramas så fort hon får chansen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar