27 januari, 2010

Just for fun

Att läsa Kungälvsposten kan få oväntade idéer att dyka upp i huvudet. Jag kollade lite på lägennheter för skojs skull och började fundera på vad det egentligen kostar att köpa en lägenhet. Jag jämförde min lägenhet med en som liknade min, men lite mindre, lite sämre läge och lite nyare. Jag insåg att jag skulle få betala ca 1 000 000 om jag skulle köpa motsvarande lägenhet och den lägenheten jag jämförde med hade dessutom en månadsavgift på 4 000. Det skulle innebära att jag skulle kunna bo här i ca 40 år innan jag kommer ikapp vad det skulle kosta mig att köpa en lika stor lägenhet och då har jag inte ens räknat med räntekostnader utan bara själva köpeskillingen. Slutsatsen är att det är väldigt dyrt att köpa en lägenhet.

Visst, jag kan inte sälja min lägenhet och göra en vinst (som måste beskattas), men i gengäld så kan jag säga upp lägenheten och vara fri från den på 3 månader utan att behöva oroa mig för att inte få sålt. Men i framtiden när jag får familj vill jag ju ändå bo i hus och då är det lika bra att inte vara bunden till en bostadsrätt. Dessutom kommer jag kunna amortera på mina studielån när jag börjar jobba på riktigt istället för att amortera på lägenhetslån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar