14 januari, 2010

Rättvist? Inte ett dugg!

När jag var yngre ville jag bli advokat, det var mitt drömyrke på högstadiet. Idag är jag väldigt glad att jag inte fortsatte på det spåret, jag skulle vara ständigt frustrerad över det svenska rättssystemet. Jag såg nyss på nyheterna på TV4 och blev ganska arg på samhället på grund av det jag hörde.

Idag dömdes de 3 män som sålde en slovakisk flicka som tvingades sälja sex flera gånger om dagen. Ett hemskt brott som borde medföra livstid med betydligt sämre förhållande än vad som finns i svenska fängelser idag. Vad fick då monstren för straff? Jo det varierade från dagsböter till 3 år och 6 månader i fängelse, det är ju bra att veta att en annan människas frihet och mänskliga rättigheter bara är värda 3,5 år. Känns väl rättvist, deras lidande är ju nästan jämförbart med hennes, eller kanske inte ändå.

Sedan känns det ju också bra att veta att om 3,5 år så är alla inblandade ute i vårat samhälle igen, antagligen ännu tidigare med tanke på att man i regel kommer ut tidigare genom gott uppförande. Jag tycker att man borde spärra in dem och aldrig släppa ut dem igen, hade inte en sexköpare förbarmat sig över hennes öde så hade hon antagligen fortfarande varit instängd hos den 62-åriga gubben som hon hölls fången hos. Det äcklar mig! Man borde inte komma undan så lätt om man säljer någon annans liv, ett liv man inte har minsta rätt till. Det dummaste av allt är att gubben tidigare har åkt fast för att ha drivit en bordell i sitt hus, med andra ord samma hus som han höll flickan i. Risken för att han ska sluta känns ju inte jättestor direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar