13 februari, 2010

Melodifestivalen, deltävling 2, Sandviken

Så var det deltävling 2, första tävlingen i Örnsköldsvik och nu andra är i Sandviken, annorlunda orter för ett sådant här evenmang. Men varför inte, de kan väl få vara med. Annars är ju Ö-vik mest hockey och Modo för mig och Sandviken andas ju lite bandy. Men nu är det också Melodifestival, denna gången utan Dolph som faktiskt imponerade på mig förra veckan. Tydligen så är Malena Ernman från Sandviken, hoppas att årets bidrag inte påverkas av det, för det var ju en flopp.

Kul imitationer på tidigare programledare och framför allt så känns Christines imitation av Petra Mede som en större succé än originalet, hon är faktiskt riktigt duktig på att imitera folk och får fram dragen som utmärker sig hos personer.

Första bidraget, Manboy, Eric Saade, för mig helt okänd, jag fick dock igår veta tack vare Let's dance att han är Molly Sandéns pojkvän. Jag såg på löpsedlarna att de andra artisterna stör sig på hans "vattenkrig". Redan i introt känner jag att jag älskar låten, någon sorts magi direkt, men så inser jag att den är lite i samma stil som Måns Zelmerlöws låtar har varit, så det är ju inte så konstigt. Jag får lust att dansa och dansarna bakom honom gör ett fantastiskt jobb, det är ett snygg nummer och vattnet är ganska effektfullt, så jag bryr mig inte om de andras klagomål. Jag hoppas den går till final.

Andra bidraget, Hippare hoppare, Dogge Doggelito och Andra generationen. Skum kombination, jag gillar Andra generationen men tål knappt Dogge. Den är helt enkelt en blandning mellan Kebabpizzan som besjöngs förra gången Andra generationen var med i Melodifestivalen och rap. Ta bort Dogges bitar och den hade varit lite trallvänlig, men rapen förstör allt, med andra ord refrängen funkar, men verserna är katastrof. Hoppas den åker ut direkt, för den kommer troligen inte ha en chans i Oslo i alla fall.

Tredje bidraget, Innan alla ljusen brunnit ut, Anna-Maria Espinosa. Namnet är bekant, men jag gissar på att det beror på Så ska det låta eller Doobidoo. Bra text, men som vanligt ifrågasätter jag svenskan, finns det en engelsk text så kan det funka. Men låten känns lite omodern, kanske hjälps intrycket av att hon ser ut att komma direkt från 40-talet, tanken som slår mig är "tantigt". Hon har en jättefin röst, men jag tror inte det räcker.

Fjärde bidraget, Come and get me now, Highlights och MiSt. Hihgligts är kända från Dansbandskampen, det är allt jag vet om dessa artister. Introt är så bekant, men jag kan inte komma på vad det påminner om. Lite dansbandskänsla är det, men det beror nog mest på sångarens röst, för det är egentligen inte någon klassisk dansbandslåt utan mer pop. Trevlig att lyssna på, men inte så mycket mer.

Femte bidraget, Sucker for love, Pauline. Första tanken är att jag gillar låten, känns nästan som ett musikalnummer till refrängen kommer igång. Inte en typisk schlager någonstans, men den är bra och jag diggar med i soffan. Det enda som känns lite krystat är första meningen i refrängen, den kommer så fort. Frågan är bara om den har någon chans i Eurovision, jag tror tyvärr inte det.

Sjätte bidraget, We can work it out, Andreas Johnson, ska det bli tredje gången gillt? Jag vet att han tekniskt sett har varit med tre gånger innan den här, men jag försöker verkligen glömma året då han sjöng med Carola, för det var verkligen ett misstag. Han klarar sig mycket bättre utan henne. Påminner om Elton John's Imagine i början tycker jag, annars är det ett typiskt Andreas-sound. Den här kommer gå långt tror jag. Final?

Sjunde bidraget, Underbart, Kalle Moraeus och Orsa spelmän. Om inte jag minns fel så är Kalle kusin till Benny Andersson och är ju delaktig i Du är min man som spelades i hela landet i evigheter på Svensktoppen. Glad melodi och man kan inte låta bli att älska fiolspel när det är så här bra. Jag gillar den och tror att den kan slå hos de som är lite äldre men får svårt att charma den yngre generationen. jag hoppas den får komma till andra chansen åtminstone.

Åttonde bidraget, Manipulated, Hanna Lindblad. Hemmaarena för henne lite grann, hon för tankarna till Cabaret utseendemässigt och låten känns lite inspirerad av Lady Gaga, det låter underligt,men kopplingen känns logisk. Kan definitivt falla de yngre tittarna i smaken, jag kan tänka mig att hon kan få gå till andra chansen. Påminner om "I was made for loving you baby" bitvis. Dock tror jag den blir chanslös i Oslo även om numret som inspirerats av den där indiska bläckfiskgudinnan.

Det är svårt att veta vilka som ska gå vidare idag, men det känns i alla fall som att Andra generationen och Dogge är de som är mest chanslösa. Personligen hoppas jag nog att Anna-Maria och Hanna gör dem sällskap. Och jag tror att Eric blir den som får flest röster i första omgången och går direkt till final.

Mellanakten känns helt fel idag, jag gillar den inte alls, Dolph är inte i närheten av förra veckan, men kul att se Amy Diamond och framför allt så är det kul att se Dolph i blond peruk. Men jag undrar lite var Ica-Jerry är, jag har ju hört att han skulle vara med och sett fram emot det.

Bidragen som går vidare till nästa omröstning är Pauline, Hanna, Kalle och spelmännen, Andreas och Eric. Bra då slipper vi Dogge. Den som går vidare direkt nu då, Eric, gott! Det förtjänade han. Fantastiskt vad glad man blir av att se på honom, hans glädje över finalplatsen fullkomligt lyser i honom och lite extra kul är det att se Molly gråta i publiken.

Andra mellanakten är det jag har väntat på hela tiden, nu kommer Jerry! Toralfs råd, man ska göra det man är bra på och man duger som man är. Gulligt tycker jag. Sången tjejerna står för är hur bra som helst, ge dem en låt nästa år säger jag. Låten nu handlar som Sverige, landet lagom, det är fin, undrar vad oddsen är för att man ska hitta den på Spotify? Måns får vara med på ett hörn också. Tydligen har Kent gjort den i original, får nog leta upp den. Synd att han som spelar Jerry inte fick mer än köra. Nu kommer sista resultatet.

Till andra chansen går Pauline och hon ser helt chockad ut, Hanna åker ut. Så då står det mellan Andreas och Kalle och spelmännen om vem som ska till final eller andra chansen, jag hoppas på Kalle i final, men tyvärr blev det Andreas. Kalle och hans spelmän kommer tillbaka i Örebro dock. Nu är det bara hans bidrag kvar att se och sedan är det en vecka till nästa omgång som är i Göteborg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar