26 februari, 2010

"Min allra första dator hade 64 kb, man surfade på vatten och så var det med det!"

Jag funderade lite på det där med internet, jag använder det i princip varje dag. Jag kollar mail, håller kontakt med folk, söker information, läser nyheter och ja, allt man kan tänka sig nästan. Internet kan verkligen användas till det mesta.

Men när jag efter hur mycket kämpande som helst inte klarade en viss bana på Chip's Challenge sökte på google och hittade en video som visade exakt hur man skulle göra vid just det ställe där jag kört fast så tänkte jag på när jag, min kompis Rosie och hennes bror David kämpade med det spelet när vi var kanske 11-12 år. Vi lyckades utan internets hjälp få fram alla lösenord för de 144 första banorna. Senare har jag med internets hjälp insett att det fanns ytterligare 5 banor som man inte kunde komma till bara genom att klara föregående bana, utan det behövdes ett speciellt lösenord. Nu skulle mitt inlägg inte handla om det spelet, men det är fortfarande ganska kul.

Det jag tänkte på var ju att man idag använder internet varje dag och det är en självklarhet att man kan hitta näst intill allt där. Men jag minns när vi för första gången fick internet hemma, hur man var tvungen att koppla in modemet med alla sladdar i rätt ordning och sedan vänta en bra stund för att det skulle fungera. Sedan var man också tvungen att skriva in ett lösenord med massor av gemener, versaler och siffror i en salig blandning och låta modemet ringa upp och det knastrade och pep en hel massa innan man kom ut på internet. Det gick också oerhört långsamt och man fick inte använda det för mycket eftersom man betalade för hur mycket man använde det. Det är ju helt galet vad gammal man känner sig när man tänker på det, nu börjar jag förstå mammas och pappas nostalgi när de pratar om moviebox, hur man inte bara hyrde en film utan en hel låda som dessutom spelade upp filmen.

Jag minns till och med våran första dator, pappa fick tag i en gammal dator som hade hela 5 spel, harpan, jezzball, fyra i rad, maxwell och så Chip's challenge. Men min favorit då var nog ändå Paint till en början. Innan jag blev gammal nog för att förstå mig på de andra spelen. Nu saknar jag faktiskt Jezzball ibland, det är något speciellt med de där gamla spelen, enkla men så roliga. Kan man få tag i det tro? Det tål att undersökas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar