16 maj, 2010

Olika barn leka bäst!

Idag har det verkligen inte blivit som jag hade tänkt mig, inte en enda gång under dagen tror jag. Jag hade tänkt mig en lång sovmorgon men vaknade före kl 9, jag hade tänkt städa men kom mig inte för det och jag hade tänkt ha filmkväll och se både New moon och Sex and the city, men så blev det inte heller, för jag fastnade framför hockeyn, Sverige-Canada.

Jag har tänkt lite på vänskap, ni vet den där gamla reklamen för Polly med en sång:

Petter och jag vi är goda vänner
fastän mycket olika
vi tycker om olika saker
Petter är hjulbent, jag är kobent
Petter promenerar, jag kör bil
Petter är spinkig, jag är välbygd
Men, en sak har vi nog gemeeensaamt
POLLY!!!

Jag och Åsa har varit kompisar i 20 år i år, vi är som dag och natt och har varit så ända sedan vi var barn. Hon var aktiv och jag var lugn, hon satt i de största vattenpölarna i sandlådan medan jag satt på huk bredvid för att inte smutsa ner mig trots att jag hade regnbyxor. Vi växte upp och blev inte mer lika, hon tränade massa idrotter, jag avskydde allt som hade med sport att göra om det inte var på tv. Nu är vi vuxna och jag är snart klar med mina studier i ekonomi, hon är brandman. Efter 20 år har vi fortfarande inte mer gemensamt än vi hade när vi var 3, men ändå är hon den vän som står mig närmast, är inte det lite underligt egentligen? Jag vet i alla fall två saker som vi har gemensamt, vårt intresse för att se på sport tillsammans och våran knäppa humor. Inga klagomål på att vi är så olika, nej, tvärtom, det verkar ju fungera hur bra som helst, för vi har aldrig tråkigt tillsammans. Du är bäst Åsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar