06 augusti, 2010

Fräcka typer

Det har varit en dag fylld med underliga typer på jobbet idag... J, minns du kunden med cykelhjälm som gillar fantasy och Steven King? Han upplyste mig lite sådär appropå ingenting om att han är singel, jag låtsades att jag inte hörde det. Jessica erbjöd sig dock att fixa en blinddate, påminn mig om att aldrig låta henne göra det är du snäll.

En dam, antagligen världens segaste, kom in och ville ha hjälp med kokböcker.
Damen: Kommer du ihåg vilken kokbok jag tittade på tidigare i veckan?
Jag: Nej, det gör jag tyvärr inte.
Damen: Näha, det var förresten inte du som hjälpte mig.
Jag: Kommer du ihåg vem det kan ha varit? I så fall kan jag försöka fråga den personen.
Damen: Så många kan ni väl inte vara som jobbar här.
Jag: Vi är 4 stycken som har arbetat tidigare i veckan.
Damen: Den stod här på hyllan, men nu är den inte här.
Jag: Den kan ju vara slut för tillfället eller så har vi kanske flyttat på den lite.
Damen: Jaha, men den stod här. Och det var inte den här, det var en svensk författare.
Jag visade henne några olika.
Damen: Den ska vara ny, jag trodde att det kanske var Salming, men det var det inte.
Jag visade ytterligare några utan något resultat.
Damen: Den kostade något som 229, 219, eller kanske 129, om du visar priserna så kanske jag minns.
Jag svalde en djup suck och visade några till, men hon var ändå inte nöjd.
Damen: Kan du inte söka på nya kokböcker.
Jag: Jag kan söka på en kokbok och se när den är gjord, men inte på alla kokböcker.
Damen: Ja, men sök på alla nya kokböcker.
Jag: Skulle jag söka på kategorin kokböcker enbart så skulle jag få kanske en miljon träffar att försöka hitta bland.
Damen: Ja, men gör det då!
Jag: Det går inte, det tar en evighet, tror du inte att det är någon av de jag visat dig då?
Damen: Jag sätter mig och tittar en stund.
Det är ju självklart att hon till slut insåg att det var den boken jag visade henne näst först. Helt hopplös, när hon sedan frågade efter en bok om olika ställen att besöka i Sverige och aktiviteter runt om i landet så blev jag inte direkt överlycklig.

En kund kom och ville ha ett likadant paket som det "där nere" och syftade på ett skyltpaket som Terese har gjort som dekoration. Jag kan inte ens göra sådana paket, så hon fick nöja sig med ett helt vanligt paket.

Jag hittade en kund som stod vid pennorna och testade massor.
Jag: Vill du ha hjälp?
Kunden: Nej, jag bara testar pennor, jag tänkte låna en och skriva ett kort med.
Jag: Du kan få låna en penna i kassan istället.
Vad tänkte hon på? Så kan man ju inte göra och med tanke på hur mycket hon skrev både på kortet och i boken hon köpte så hade nästa stackars kund inte fått mycket färg kvar i sin penna om hon hade använt någon där.

Det var några exempel, de värsta så klart, men det var många underligheter idag. Jag är helt slut tack vare det och då har jag inte ens jobbat hela dagen. Dessutom har kassorna strulat och hängt sig och haft sig hela dagen. Inte världens enklaste dag med andra ord.

4 kommentarer:

  1. menar du den smala med glasögon isf ASGARV!!!!!!!!!!!!! Kör hårt Jessica :)

    SvaraRadera
  2. Just precis! Jag kan se hur du tycker det här är kul, men jag kommer försöka gömma mig om jag han kommer in igen.

    SvaraRadera
  3. synd att de lilla huset inte är kvar, har bara bra erfarenheter av de som gömställe :)

    SvaraRadera
  4. Ja, det var en dum idé att ta bort huset!

    SvaraRadera