16 maj, 2017

40 är det nya 20?


Ni vet när man hör någon pigg 40-åring säga att 40 är det nya 20. Jag är 30, om 40 är det nya 20 så betyder det att jag är 10? Jag måste få protestera mot detta. Jag minns när min farmor fyllde 50, jag har en väldigt ”ung” farmor. Jag minns också att hon såg exakt likadan ut som hon gör idag, möjligen att hon har fått några rynkor mer och så har hon slutat färga håret. Men hon var tant redan då. Min mormor är 12 år äldre och jag kunde svära på att de var i samma ålder när jag var liten. Till och med idag när jag tittar tillbaka så ser jag att min farmor var tant redan vid 50. Jag frågade mamma om detta, min mamma är 55 och alltså 5 år äldre. Mamma berättade att farmor alltid varit tant, så länge hon känt pappa, det skulle innebära att hon började bli tant någonstans runt 40 ungefär. Hon blev förvisso mormor redan i den vevan, men när jag tittar på kvinnor i samma ålder idag så är det ju ett fåtal som skulle börja se ut som den klassiska bilden av en mormor redan vid 40-årsåldern.


Men samhällets ständiga hets på ungdom och medelålders människors strävan efter att vara 20 upplever jag som lite patetisk ärligt talat. Varför skulle man vilja vara 20 igen? Minns folk inte hur det var? När jag var 20 var jag student, hade nästan inga pengar att röra mig på och jag bodde hemma. Så jag var beroende av mina föräldrar. Jag kunde vara ute och festa mitt i veckan och hade förvisso väldigt kul, men jag känner mig väldigt säker på att mitt liv är mer meningsfullt nu. Jag kände aldrig att någon tog mig på allvar då, men idag lyssnar folk när man pratar och förstår att man faktiskt kan ett och annat. Jag klarar mig själv och är inte beroende av någon annan. Jag bor i min egen lägenhet och kan göra som jag vill. Jag har betald semester istället för att sommarjobba hela sommaren och jobba extra varenda helg och röd dag som fanns under året. Nej, jag har det sannerligen mer behagligt nu som 30-åring är jag hade som 20-åring. Och jag har ett annat lugn i mig själv, då var jag ständigt orolig för vad andra tyckte och tänkte och kunde få panik om jag trodde att någon snackade skit bakom min rygg. Numera vet jag att folk snackar skit, för det kommer folk alltid göra, men vad spelar det för roll, det ligger i deras osäkerhet, inte min. Då vågade jag inte sitta på en stol utan att hålla in magen och sätta benen i kors så ingen trodde att jag hade tjocka lår eller valkar på magen. Jag väger nästan 20 kg mer nu än jag gjorde då, men jag känner mig ändå mer okej med det nu än jag gjorde med min vikt då. Jag är förvisso med i Viktväktarna för att få ett mer hälsosamt leverne och få en bättre fysik och komma tillbaka till en normal vikt, men jag skäms ändå mindre för min kropp nu än jag gjorde då. Varför i hela fridens namn skulle jag längta tillbaka till den perioden?


Vad är det för fel på att vara 40 eller 50 eller någon annan ålder för den delen? Jag ser inget fel alls i det. Är det inte bättre att man omvärderar bilden på hur samhället ser på åldern? För mina föräldrar är bra mycket piggare vid 55 än jag upplever att mina farföräldrar var vid samma ålder. Det råder en annan medvetenhet kring kost och träning och en vilja att hålla sig i form som jag inte kan minnas att farmor och farfar någonsin har haft. Jag tycker gott att man kan bära sin ålder med stolthet och åldras med värdighet. Men för den sakens skull så betyder ju inte åldrandet att man per definition blir gammal i själ och sinne. Jag hoppas innerligt att jag blir som min mamma, hon skäms inte det minsta för sin ålder, hon står för vem hon är i alla lägen och har inga problem med att hon blir äldre. Hon har inget behov av att vara yngre än hon är och skulle aldrig ens komma på tanken att försöka.

2 kommentarer:

  1. Jag tror inte alla som säger att 50 är det nya 40 menar att man vill vara yngre! Utan så som jag tänker är att en 50 åring idag är som en 40 åring i både mentalitet och utseende var för några generationer sedan. Genom att tänka på hur man äter och klär sig och tränar regelbundet. Jag kan ta mig själv och min underbara fru som exempel vi är båda i 50 års ålder men många tror vi är runt 40 års ålder. Jag kan se på klass kompisar/parallell klass kompisar i högstadiet att flera av dem ser ut som om de vore 60+. Vad beror det på? gener kanske, men snarare har det med kost och motion och göra.

    Det som jag tror påverkar detta än mer! Dagen man slutar bry sig det är då förfallet kommer fort. Jag och min fru har fortfarande en nyfikenhet och en vilja att lära oss nya saker. Den dagen man ”slappnar av” och säter sig ner och säger att ”jag kan inte” för jag är gammal, det är då man åldras fort IMO.

    Så jag tror inte att många av oss som säger att 50 är det nya 40 vill vara yngre, utan jag tror bara att vi vill inte ses som gamla för inombords är vi fortfarande unga. Jag älskar att vara där jag är i livet, vill lära mig nya saker och utveckla mig själv, det finns ingen gräns för vad jag kan åstadkomma. Att ha den erfarenheten och att vara trygg i den jag är, en underbar känsla, som få i 30-40 års ålder känner IMO.

    Thomas

    SvaraRadera
  2. Det låter väldigt klokt! Det där med att den dagen man slutar försöka så kan det gå snabbt låter väldigt rimligt. Jag tror också att det handlar om en medvetenhet. Jag tycker också att en femtio-åring idag är yngre än en 50-åring när jag var liten. Men jag förespråkar bara en ny bild på åldrarna istället för att jämföra sig med en yngre, mer en omvärdering :)

    SvaraRadera