03 maj, 2017

Alkohol och förbränning


Jag dricker inte alkohol så ofta, i perioder blir det naturligtvis mer om det är mycket fester och dylikt. Men denna våren har det varit väldigt lugnt på den fronten. Inte ens på min egen 30-årsfest blev det mer än ett par glas. Men i fredags var jag i alla fall på afterwork och drack där en del prosecco. Jag räknade noga vad jag drack och förde in det i appen för poängräkning och har trots att jag har halva min veckobonus kvar på känn att jag inte gått ner denna vecka. Jag har förvisso två dagar kvar till vägning, men jag smygvägde mig i morse just av denna anledning. På fem dagar har jag inte gått ner ett hekto.
 
Det ska tilläggas att jag fastnade på denna vikt länge i höstas och är väldigt osugen att fastna på samma nivå igen. Då låg jag och pendlade ett halvkilo upp och ner just här. Imorgon vankas det aw igen och jag vet att det kommer serveras prosecco eller cava. Vännerna som jag ska ut med ordnar alltid sånt när det är dags. Så nu står jag i en knivig sits där jag ska bestämma om jag ska dricka eller ej och om jag gör det så måste jag se till att begränsa mig på något sätt. Det är klart att jag måste få unna mig också och om man dricker alkohol kanske ett tillfälle per månad i vanliga fall så kanske man kan unna sig två dagar den här veckan och helt enkelt leva med jag inte går ner denna veckan.
 
För att stilla nyfikenheten så googlade jag på detta och fick upp en artikel från Viktväktarna där det står att alkohol hämmar fettförbränningen eftersom levern jobbar så hårt på att förbränna alkoholen istället. Men jag kan inte låta bli att undra hur länge det kan påverka. Jag menar, det är ju ändå onsdag idag och jag drack i fredags, kan det verkligen fortfarande påverka? Ju mer jag läser på om det, desto mer ovärt känns det ju att dricka någon alkohol alls, det är ju ändå inte så gott att jag inte kan klara mig utan det.


 

4 kommentarer:

  1. Tjooo!
    Fint väder, vi kan börja gå lite mer lättklädda ute! Härliga tider! Att du tar ett glas Prosecco när ni går ut på AW kan inte göra så mycket! Men då du tycker att du inte fått till det riktigt denna vecka! Kanske ska du försöka hålla dig till ett glas och inte mer! Jag är själv av åsikten att ett par glas vin (då gärna Prosecco) till helgen är sättet jag gärna vill leva på, så det måste gå att kombinera! Skulle det betyda att jag går ner några procent långsammare, så gör det inte något. Jag gör ju detta för en långsiktig levnadsförändring. Kanske du kan ta en 0sp soppa för att hålla ner sp under dagen. Jag är av tron att stressar man upp sig så påverkar det mer än vad något glas vin (om du håller dina SP och VP under dagen/veckan) kan göra. Vill du ha en bra 0sp soppa kan jag ordna en till dig!

    VV-Kompis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev totalt 3 glas igår, men väl inom mina poäng ändå eftersom jag sparat halva min veckobonus. Men ibland är det ändå värt det, man måste ju leva också. Vad gör det egentligen att jag stod still denna vecka på vågen, som du säger, jag jobbar ju långsiktigt och det kan bero på andra saker också. Ibland stannar man ju bara till på en vikt ett tag. Eller i alla fall brukar det vara så för mig har jag märkt. Tar jättegärna ett recept på en bra soppa på 0 p! Tack!

      Radera
    2. Varm tomatsoppa 0sp
      SmartPointsvärde® värde: 0
      Portioner: 4
      Förberedelsetid: 10
      Tillagningstid: 15
      Svårighetsgrad: Lätt

      Ingredienser
      1 st Lök, Hackad
      1 st Morot, Hackad
      1 bit(ar) Kålrot, Hackad
      1 st Paprika, Hackad
      1 bit(ar) Zucchini (squash), Hackad
      1 bit(ar) Purjolök, Hackad
      1 stånd Broccoli, Hackad
      1 tärning(ar) Knorr Buljong Buljong, alla sorter
      1 dl Vatten, Späd
      1 tsk Salt, Efter behag
      1 krm Peppar, Efter behag
      ½ msk Rapsolja

      Instruktioner
      1. Fräs löken I oljan. Tillsätt morot, kålrot, purjolök, broccoli, buljongtärning och vatten. (tillsätt salt, peppar) Koka soppan i ca 5-6 min, tillsätt resten av ingredienserna koka den 5-6min till (efter behag).
      2. Servera med färsk basilika. Jag brukar använda lite chillipeppar och krydda med.

      1/2 msk Rapsolja är 2sp men den ska ju delas på 4 portioner (men jag brukar få ut 5-6 potioner)

      Radera
  2. det ska vara en krm salt Efter behag

    SvaraRadera